lördag 18 juli 2009

Vad ska jag blogga om här?

är nog en vanlig fråga bland bloggare. Och en legitim sådan om man vill bli läst. Det handlar nämligen inte längre om dagbok; det handlar inte bara om att verbalisera sina inre tankar för sig själv--då skulle man skriva för byrålådan och inte i ett forum tillgängligt för alla uppkopplade själar.

Att blogga handlar om att man har en inre vilja att finnas och synas i en social kontext. Och därför måste man tänka på sin läsare: vem är hon, vad tänker han, vad förstår en redan? Det har jag inte gjort i sådan utsträckning som jag hade velat och därför blir det spridda skurar här, inget tematiskt centrum förutom mina allmänna tankar och en och annan länk.

Jag ska ändra på det nu. Jag ska hålla mig till ämnet och ändra mitt fokus så att du som söker dig hit får vad titeln lovar: språkliga kommentarer, bokstäver och brev om språk i allmänhet, tankar om språk och samhälle i synnerhet. Jag lovar att både hålla mig till ämnet och sväva ut, men jag lovar att knyta an till språket vad jag än gör.

Självklart kommer jag fortfarande vara mig själv och stå för det jag säger, bara inte lika spretigt. Jag kommer att vara plattare och tydligare, snävare och enklare. Jag kommer att mottagaranpassa, som det så vackert heter. Annars vill ingen läsa.

Fenomenet detta bygger på finner vi i alla böcker och i alla filmer: de flesta karaktärer måste vara platta och stabila -- det är endast huvudpersonen eller huvudpersonerna som tillåts vara dynamiska, som tillåts vara mångfacetterade och spretiga, som tillåts utveckling och förändring.

I det framgångsrika bloggandet, det bloggande som tilltalar sina läsare, är det just läsaren som är huvudpersonen. Det är du som står i centrum. Genom att känna igen dig, genom att kunna relatera till texten och kunna ta stark ställning för eller emot, genom att känna att du själv hade kunnat vara den som yttrade det som här är formulerat. Bloggaren är bara kanalen, tolkaren av tankar, språkröret. I framtiden ska jag försöka vara just det: din språkliga kommentator, ditt språk, dina bokstäver och brev, linguistic letters.

Inga kommentarer: